Ajuntament de Vilafranca del del Penedès

Notícia

La Capitana Edunauta visita totes les escoles de Vilafranca per lliurar el Passaport Edunauta i oferir un nou catàleg d’activitats de lleure educatiu

14 de setembre de 2022

L’Ajuntament de Vilafranca del Penedès enceta la tercera edició del Passaport Edunauta, una eina que afavoreix que cada infant tingui accés a oportunitats educatives fora de l’escola en condicions d’equitat, una proposta que connecta tot el potencial educatiu de la comunitat en favor dels infants i una iniciativa que reconeix l’aprenentatge en molts moments, en molts espais i de maneres molt diverses.

Vilafranca del Penedès és un dels municipis on s’està implementant el Passaport Edunauta, amb la participació de les 10 escoles d’educació infantil i primària de la Vila i de l’escola d’educació especial Delta-Espiga, així com també amb la col·laboració d’entitats i equipaments socials i educatius.

Vilafranca del Penedès va ser un dels 10 municipis pioners de la xarxa de ciutats edunautes que treballen per la igualtat d’oportunitats educatives fora de l’àmbit escolar amb la participació i col·laboració de centres educatius i entitats i equipaments  educatius i  culturals. Enguany, el Passaport Edunauta impulsat per la Fundació Bofill i + Educació s’implementa en 26 municipis.  

És un projecte que possibilita que els infants vegin reconeguts els aprenentatges que adquireixen en forma de “superpoders” quan realitzen activitats en alguna de les entitats del municipi o en família. Els infants aprenen en tot moment i a tot arreu.

Amb aquest reconeixement es dona resposta a algunes de les línies d’actuació municipals en matèria educativa, com és el reconeixement dels aprenentatges que tenen lloc dins i fora de l’aula i permet fer-ho amb una visió d’Educació 360, que veu els infants en la seva totalitat i que veu tots els espais com a espais de possibles d’aprenentatges. El passaport és l’eina que permet fer aquesta connexió.

Implicació del centres

Per dur a terme aquest projecte és imprescindible la implicació de les escoles, ja que són les que fan un treball de motivació tant a infants com a les famílies que permet que tots i totes puguin tenir oportunitats d’aprenentatge fora de l’escola i que aquestes connectin amb el treball realitzat des de l’escola.

El projecte ha estat valorat de manera molt positiva tant pels centres educatius com per les entitats educatives i socials participants i és per aquest motiu que aquest curs escolar s’ha apostat per la seva continuïtat.

El passat curs escolar es van repartir un total de 975 passaports entre el conjunt d’alumnat de cicle mitjà de les 11 escoles d’educació primària de la Vila. Del total de 975 passaports, n’hi ha 456 que es van activar electrònicament. Al llarg del curs es van publicar un total de 6 catàlegs edunautes amb un total de 100 activitats (de les quals 86 gratuïtes) organitzades per un total de 15 entitats.

Visita a totes les escoles

Al llarg d’aquesta setmana la Capitana Edunauta anirà a totes les escoles de Vilafranca, a repartir els passaports i a oferir el catàleg d’activitats a tots els i les edunautes de 3r i 4t de primària, motivant-los a participar a la recerca dels “superpoders” edunautes.

La regidora d’Educació, Xell Montserrat, ha agraït la “bona disposició de tots els centres educatius, ja que una vegada més s’han implicat en el projecte, aportant idees i suggeriments per enriquir-lo i adaptar-lo a les particularitats del nostre municipi. Tothom sap que l’escola té un alt valor educatiu, però el temps que no estem a l’escola també és molt important i hi ha moltíssimes oportunitats educatives. La pròpia ciutat ofereix moltíssimes activitats de lleure, d’esports, de cultura, lúdiques que cal aprofitar al màxim. Com Ajuntament volem arribar a tothom i donar a conèixer l’alt valor educatiu que té tot el què es proposa. El passaport és una eina que ens permet arribar a tothom i fer visible el valor”.

La regidora també ha mostrat el seu agraïment a les diverses entitats i equipaments culturals i educatius del municipi en l’elaboració d’un catàleg d’activitats edunautes, “on s’intenta que la majoria d’activitats siguin gratuïtes per tal de garantir l’accessibilitat de tots els infants. És des de l’escola on arribem a tots els infants, perquè puguin conèixer què ofereix la ciutat fora de l’escola, a animar a participar-hi en família, amics i, un cop tornats del cap de setmana, poder compartir experiències i anècdotes viscudes”.

Xell Montserrat ha animat les famílies a “participar en les activitats del Passaport Edunauta, a acompanyar als seus fills i filles i a animar a altres infants i famílies per compartir aquest viatge fascinant d’adquisició de superpoders edunautes”.

Al llarg dels tres anys d’implementació del projecte s’hauran repartit un total aproximat de 3.000 passaports entre els infants de cicle mitjà de primària.

 ODS